5 tipů co dělat, aby se vám novináři ozývali zpátky

Nelámejte si hlavu s tím, když se vám nedaří dostat zprávy o vaší činnosti do médií. Využijte naše tipy a pojďte novinářům i světu médií naproti.

Pro leckteré z vás je to možná známá a opakující se situace: Děláte s vaší organizací skvělou a důležitou věc  - chcete o ní dát víc vědět do světa – připravili jste podrobnou tiskovou zprávu plnou údajů i podrobných citací, novináři se vám přesto neozývají zpět a už uběhlo několik dnů a stále ji nikdo nikde nevydal. Nabízíme vám pět stručných tipů, které můžete využít k tomu, aby vaše zprávy byly pro novináře přívětivější a aby se vám častěji ozývali zpět.

1) Buďte struční a srozumitelní

Základní pravidlo, které jste už možná sto a jedenkrát slyšeli, přesto o něm mohou být rozdílné představy. Novináři pracují většinou v časové tísni a počet zpráv, které k nim denně dorazí, je obrovský. Nic tedy nesníží šance na zveřejnění vaší zprávy jako to, když je příliš dlouhá a plná složitě představitelných čísel, odborných nebo cizích termínů a složitých vět, které se hodí do projektové žádosti, méně už do tiskové zprávy. Využívejte tedy čísla opravdu jen tam, kde je to účelné. Pro lepší představu je převádějte do srozumitelných srovnání (např. v Ústeckém a Karlovarském kraji nedokončí základní nebo střední školu 15 žáků ze sta).

2) Vztahujte se k aktuálním událostem

Mnohdy podceňovaná záležitost, která ale silně nasedá na fungování mediálního světa. Vaše šance na zveřejnění tiskové zprávy nebo zařazení vašeho tématu do vysílání se značně zvýší, když se budete vztahovat k některé z aktuálních událostí. Někdy to může být u příležitosti mezinárodního dne k danému tématu, jejich přehled najdete třeba tady. Jindy to může být téma, které v té době rezonuje v médiích a ve veřejném prostoru. Někdy stačí třeba i to, jestli se k danému tématu právě bude jednat na vládě, hlasovat ve sněmovně či Senátu nebo jejich výborech (vyplatí se sledovat vždy předem zveřejňované programy jednání a hlasování těchto institucí).

3) Pracujte s příběhy

Příběhy jsou všeobecně oblíbenou složkou potravy médií a tím pádem i novinářů. Pokud tedy do vaší zprávy přidáte krátký příběh klienta, kterému vaše služba pomohla a jak nebo příběh někoho z pracovníků vaší organizace, čím si při práci na projektu prošel, co mu přinesla, budou z toho jen a jen plusové body. Pokud nechcete zprávu moc protahovat, stačí možnost příběhu krátce zmínit v průvodním emailu k tiskové zprávě i s případným kontaktem na koho se může redaktor/ka obrátit, když bude chtít získat pro příběh víc podrobností.

4) Nabízejte exkluzivitu

Méně může být někdy více. Než abyste rozeslali zprávu do všech koutů světa a redakcí, které znáte, vyberte si jednu nebo dvě konkrétní, kde byste váš projekt viděli nejraději (kde je reálné, že téma zveřejní) a oslovte vybraného novináře/ku s jistou exkluzivitou. Jasně mu v emailu nebo telefonátu naznačte: oslovujeme s tématem zatím jen vás, protože vám chceme nabídnout, abyste o tématu mohli napsat jako jedni z prvních. Zároveň tak hned zjistíte, zda je v redakci o téma zájem nebo ne.

5) Buďte kreativní - Nečekejte, volejte

Je jen velmi málo pravděpodobné, že média sáhnou po vaší tiskové zprávě sama od sebe. Ve většině případů je dobré po kratším odstupu po rozeslání několika vybraným novinářům zavolat a zeptat se, zda jim zpráva dorazila a jestli by je zajímala, jestli by potřebovali k tématu něco doplnit. Nezůstávejte zároveň jen u rozesílání tiskových zpráv. Nabízí se i řada dalších originálnějších možností, jak téma novinářům zprostředkovat – setkání s vybranými novináři přímo v terénu, v místě, kde je služba poskytována, kde si budou moci sami něco vyzkoušet, setkání s vybranými klienty, veřejný happening doprovázející nějakou veřejnou výzvu zvýrazňující vybrané téma.